Annonse:

For at du skal få svar på dine spørsmål, har vi samlet de vanligste spørsmålene nedenfor.

01 Før reisen
  • Hva er APIS?

    Blant andre USA og Storbritannia krever APIS-informasjon (APIS står for Advanced Passenger Information System) for alle reisende som skal inn i eller ut av landet. Blant annet skal passnummer og kontaktopplysninger oppgis til flyselskapet før avreise av sikkerhetsårsaker.

    APIS-håndtering ordner flyselskapet før innsjekking. Alternativt kan opplysningene angis online på flyselskapets hjemmeside.

    Vennligst se nedenfor hvilke opplysninger APIS innebærer:

    Samtlige fornavn i henhold til passet
    Samtlige etternavn i henhold til passet
    Fødelsdato (år, måned, dag)
    Nasjonalitet
    Passnummer
    Landet som har utstedt passet
    Passets siste gyldighetsdato (år, måned, dag)

  • Hva er forskjellen på ”twin”- og ”dobbelt”rom?

    I et dobbeltrom kan du regne med en stor seng, det som i f. eks Frankrike kalles for ”Grand Lit”. Et twinrom har to separate senger, som oftest står inntil hverandre, men noen ganger med et lite bord imellom. Merk deg at ikke alle hotell har dobbeltrom, og at det til syvende og sist er resepsjonen på hotellet som fordeler rommene hver dag. Vi sender ditt ønske videre, men kan ikke garantere en bestemt romtype. Det er dog sjelden at dette skaper problemer. Våre hoteller er generelt gode på å oppfylle våre ønsker.

     

  • Hva gjelder for reiser til USA?

    Ved reiser til/fra USA samt ved transfer i USA behøver flyselskapet og tollpersonalet følgende informasjon:

    1 – ESTA (Electronic System for Travel Authorization)
    2 – SFPD (Secure Flight Passenger Data)
    3 – APIS (Advanced Passenger Informasjon System)

    ESTA er en innreisetillatelse du kan få ved selv å fylle ut søknad elektronisk og sende inn i god tid før avreise. Du finner mer informasjon og link til ESTAs offisielle hjemmeside hvis du klikker her.

    SFPD sendes automatisk til flyselskapet i forbindelse med at du gjennomfører bestillingen din på vår hjemmeside. Du behøver dermed ikke kontakte Reisefeber eller flyselskapet om dette før avreisen din. Opplysningene du gir på vår hjemmeside i forbindelse med bestillingen din, må samsvare med dem som står i passet.

    APIS må av sikkerhetsgrunner gis til flyselskapet. APIS er passinformasjon som for eksempel passnummer og kontaktopplysninger som for hver reisende skal gis til flyselskapet innen avreise. Enklest overlater du denne informasjonen ved innsjekkingen i forbindelse med avreisen. Alternativt kan du, før avreisen, kontakte flyselskapet direkte.

    I visse tilfeller kan du også gi denne informasjonen direkte på flyselskapets egen hjemmeside. Det er flyselskapet som har ansvar for at opplysningene samles inn og videreformidles til amerikanske myndigheter. APIS håndteres kun av flyselskapet.

    Hvis du er i tvil eller ønsker ytterligere veiledning, ta kontakt med våre reisekonsulenter på tlf 815 20 310.

     

  • Hva hender hvis min flyavgang forandres?

    Flyselskapene foretar iblant endringer i sine flyavganger. I de tilfellene der vi får informasjon om en ruteendring, informeres du normalt om dette med en e-post som inneholder de nye rutetidene. Den sendes til den e-postadressen du oppga da du bestilte. Både før og på reisen bør du derfor jevnlig sjekke om du har mottatt e-post fra oss.

    Det er de reisendes ansvar å kontrollere ruteendringer. Reisefeber har ikke ansvar for ruteendringer eller flykanselleringer foretatt av flyselskapene eller eventuelle merkostnader som tilkommer i forbindelse med ruteendringer.

    Det er derfor viktig å alltid kontrollere avreisetider med flyselskapet gjennom å logge inn med bestillingsnummer og etternavn på www.checkmytrip.com eller www.tripcase.com. Hvilken link som skal brukes, er angitt på vedlagt e-ticket.

  • Hvilke navn skal jeg oppgi i flybestillingen min?

    Det er viktig at du oppgir de reisendes navn. Er navnene feilstavet, kan dere bli nektet ombordstigning. Vennligst oppgi navnet for hver av de reisende slik:


    Fornavn: Angi  for- og mellomnavn (samtlige som i passet)

    Etternavn: Angi samtlige etternavn som står i passet.

     

    NB: 
    Hvis et navn må endres etter bestilling, koster dette fra 495 kroner opp til kostnaden av en ny billett. 

  • Hvor kan jeg finne forklaring på annerledes ord om leiebil?

    Standard Plus
    Om du forhåndsbestiller Standard Plus i USA, inngår en full tank bensin samt mulighet for tre ekstra sjåfører i prisen. Dette er meget gunstig, da mulighet for ekstra sjåfør koster ca. 7,99 USD + skatt per ekstra sjåfør per dag direkte hos den lokale leverandøren.
    Ansvarsforsikring
    Denne forsikringen dekker deg ved skade begått av tredje person. Egenandelsbeløpet står oppført på voucheren din. Forsikringen inngår i Reisefebers totalpriser.

    Standard GPS
    Om du forhåndsbestiller Standard GPS i USA, inngår en GPS i prisen du betaler til Reisefeber. Dette er et meget gunstig alternativ hvis du ønsker GPS. Hvis du i stedet velger å bestille og betale GPS-en hos leverandøren, debiteres en ekstra kostnad på 12 USD per dag + lokal skatt.

    Standard Plus GPS
    Foruten de produktene som inkluderes i Standard Plus, inngår også en GPS i prisen du betaler til Reisefeber.

    Avbruddsbeskyttelse
    Avbruddsbeskyttelsen garanterer deg refusjon for ubrukte dager i tilfelle du må returnere bilen tidligere på grunn av sykdom, en akutt situasjon hjemme og liknende. Legeerklæring fra reisemålet kreves.

    Avbestillingsforsikring
    Avbestillingsforsikring garanterer deg tilbakebetaling av ubrukte dagar om du skulle behøve levere bilen tidigere på grunn av sykdom, akutt hendelse hjemme el. dyl. legeerklæring fra reisemålet kreves.

    Bilpute
    Med forbehold om tilgjengelighet — og uansett alltid på forespørsel, som gjøres ved bestilling. Betales direkte på reisemålet.

    Barnstol
    Med forbehold om tilgjengelighet — og uansett alltid på forespørsel, som gjøres ved bestilling. Betales direkte på reisemålet.

    Cdw - collision damage waiver
    Forsikringen dekker skader på bil. Denne forsikring inngår i Reisefebers totalpriser.

    Depositum
    Når man henter ut sin leiebil legger (deponerer) man ett visst beløp som sikkerhet. Beløpet står på din voucher. Om ingen skade har skjedd på bilen betales tilbake det deponerte beløpet.

    Ep
    Extended protection
    Denne forsikring høyer ansvarsbeløpet i trafikkforsikringen, den tar dog ikke bort egenandelen. Den høyer bare ansvarsdelen. Denne forsikring er helt frivillig og koster vanligvis ganske mye.

    Esp
    Emergency sickness protection (USA)
    En reisesykforsikring som betaler pleie opp til 10 000 USD per person mot en egenandel på 100 USD. Om du har en reiseforsikring hjemmeifra er du dekket for sånne eventualiteter.

    Estate
    Kombibil angis ofte som Estate.

    Kombibil
    Kombibil angis ofte som Estate på hjemmesiden.

    Internasjonellt kjørekort
    Et internasjonalt førerkort er et dokument som identifiserer deg som innehaver av førerkort. Årsaken til at internasjonale førerkort fins er at det kan være vanskelig for lokalt trafikkpoliti å forstå hva som står på ditt nasjonale førerkort. De fleste land aksepterer dog norsk sertifikat og krever ikke internasjonalt førerkort. Informasjon om hvorvidt internasjonalt førerkort kreves i det landet der du skal leie bil, finner du på din voucher. Hvis så er tilfellet, kontakt NAF, som er den instansen som utsteder internasjonale førerkort i Norge. www.naf.no

    Akuttnummer
    Om det skulle oppstå problem eller spørsmål ved eller etter opphenting av din leiebil, har Holiday Autos ett akuttnummer som er åpnet døgnet rundt. Akuttnummeret finner du på din voucher.

    Leverans

    Levering ved hotellet er mulig på enkelte destinasjoner, mot en avgift som betales på reisemålet. Hotellevering kan innebære at du blir hentet og kjørt til det lokale kontoret. Informer oss om ditt ønske når bestiller, og vi gjør en forespørsel hos vår lokale leverandør. Vi trenger fullstendig adresse og telefonnummer til hotellet ditt.

    Out of hours
    Iblant har utleiekontoret stengt når du vil hente ut leiebilen din. Leverandøren kan da beregne et gebyr for å bli igjen og levere ut bilen — såkalt out-of-hours service. Gebyret for dette betales på stedet, og beløpet står på voucheren din.
    Pai/perspr - Personal accident insurance
    Du trenger ikke denne forsikringen hvis du har en reiseforsikring. Undersøk dette før avreise, det er viktig å ha en god personlig ulykkesforsikring på reisen.

    Pae(c) - Personal accident and effects coverage
    Denne forsikringen gjelder skader på deg som person samt tyveri eller tap av personlig løsøre, som kameraer, vesker og så videre.

    Egenandel
    Egenandelen er en del av den prisen du selv betalar når du benytter en forsikring.

    Egenandelseliminering
    Egenandelseliminering tegnes ved bestillingen. Hvis noe skulle hende med bilen, må du selv betale egenandelen på reisemålet. Senest to måneder etter hjemkomst må du kontakte oss og sende inn den eventuelle skaderapporten, bevis på at debitering har funnet sted og kopi av leiekontrakten, samt oppgi ditt bestillingsnummer hos oss. Så lenge du har kjørt lovlig, refunderer vi deg hele egenandelsbeløpet.
    Tyveriforsikring
    Denne forsikringen gir deg dekning dersom bilen blir stjålet. Egenandelen står på voucheren din.
    Trafikskadeforsikring
    Denne forsikringen dekker bilen din ved skade forårsaket av deg eller tredje part.

    Tp - Theft protection
    Denne forsikringen gir deg dekning dersom bilen blir stjålet. Egenandelen står på voucheren din.
    Forsikringen inngår i Reisefebers totalpriser.
    Under 25
    I USA må man tegne en ekstra forsikring hvis man er under 25 år. Denne forsikringen koster om lag 20 USD + skatt per dag hos den lokale leverandøren. Hos Reisefeber får du denne forsikringen, en full bensintank og mulighet for tre ekstra sjåfører til en svært gunstig pris.
    Ump - Uninsured motorist protection (USA)
    Denne forsikringen gjelder hvis en uforsikret sjåfør kjører på deg. Forsikringen er en variant av en personlig ulykkesforsikring, og har du en fullgod beskyttelse hjemmefra, blir dette en dobbelforsikring.
    Voucher
    En voucher er i denne sammenheng et bevis på at du har forhåndsbestilt og betalt billeien din. Voucheren ska leveres til den lokale utleieren ved avhenting av bilen. Hvis voucheren ikke leveres til den lokale utleieren, har bilutleiefirmaet rett til å debitere deg sin normale fullpris. Som leietaker plikter du selv å kontrollere voucheren så snart du mottar den. Eventuelle feil/unøyaktigheter må meldes til Reisefeber umiddelbart, slik at ny voucher kan utstedes. Bemerk at voucheren din er et verdipapir.

    Vakttelefon – døgnbetjent
    I tilfelle det skulle oppstå problemer/spørsmål under eller etter avhenting av din leiebil, har vår leiebilagent, Holiday Autos, en vakttelefon som er betjent døgnet rundt. Nummeret finner du på voucheren din.

    Ålder
    Minstealder for sjåfører er normalt 21 år. I visse land kan minstealderen være høyere, hvilket i så fall står angitt på billetten/voucheren din. Maksimumsalder er normalt 70 år.

  • Hvor lang tid i forveien kan jeg sjekke inn?

    Siste tid for innsjekking kan variere mellom innrikes og utrikes, ulike flyselskaper samt ulike flyplasser. Vi rekommenderer at du sjekker inn minst 2 timer før flyets avgang.

    OBS! Ekstra sikkerhetskontroller ved reise til USA. Det anbefales derfor at du er på flyplassen minst 3 timer før avgang. For å få eksakt tid for innsjekk bør du kontakte flyselskapet på den respektive flyplass.

  • Hvor mange personer kan jeg bestille for?

    Via internett kan du bestille reiser opptil 9 personer. Er dere flere som skal ut å reise tar dere kontakt med vår gruppeavdeling.

  • Hvor mye bagasje får jeg ta med meg?

    Maksgrensene for tillatt vekt og mål på bagasje varierer avhengig av reisemål og flyselskap. Det er ditt ansvar å ta rede på aktuelle regler som gjelder for akkurat din reise til destinasjonen du har valgt. Du finner et utvalg av lenker til ulike flyselskaper lenger ned på siden.

    Priser for bagasje:
    Mange flyselskaper beregner seg en ekstra avgift for innsjekket bagasje. For aktuell informasjon om akkurat din reise anbefaler vi deg å besøke flyselskapets hjemmeside .
    For reiser med Norwegian kan du betale for bagasjen din gjennom oss på Reisefeber når du bestiller. For øvrige flyselskaper må du betale avgiften for innsjekket bagasje direkte til flyselskapet ved innsjekkingen på flyplassen eller på flyselskapets egen hjemmeside .
    USA:
    Vennligst bemerk at for innenriksflyvninger i USA tillates ofte mindre bagasjevekt enn for internasjonale flygninger. Det er derfor viktig at du kontrollerer bagasjevekten for samtlige flystrekninger.

    Flere flyselskaper:
    Hvis du har en flybillett som innbefatter flere ulike flyselskaper, er det viktig at du kontrollerer hva som gjelder for alle involverte flyselskaper og deretter følger reglene for flyselskapet med lavest tillatt vekt.
    Kan jeg ta med en ekstra veske?
    Det går som regel an å ta med en ekstra veske på reisen, og dette beregner flyselskapet en pris for. Den prisen finner du på flyselskapets hjemmeside. Du betaler direkte når du sjekker inn på flyplassen, og dette trenger du ikke forhåndsbestille. Om du ønsker å forhåndsinnsjekke den ekstra bagasjen din, må du kontakte flyselskapet ditt, da vi ikke har mulighet til å bestille dette for deg.

    Spesialbagasje:
    Om du skal ha med deg bagasje for sportsutstyr, som golfbag, ski, sykkel etc., må du angi dette ved bestillingen, under "viktig informasjon", du må da oppgi vekt samt lengde/bredde/dybde på sportsutstyret ditt.
    Vennligst bemerk at flyselskapet ofte beregner seg en ekstra avgift for spesialbagasje, som sportsutstyr. Avgiften inngår ikke i Reisefebers pris, men betales direkte til flyselskapet ved innsjekkingen.
    Håndbagasje:
    Følgende regler gjelder for hva du får ha med deg i håndbagasjen:
    • Væske, kremer, geleer og sprayer i beholdere som rommer maks 100 ml (1 dl) kan tas med i håndbagasjen.
    • Ovenstående flasker, bokser, tuber etc. ska plasseres i en gjennomsiktig énliters plastpose og problemfritt få plass i posen, som skal være lukket.
    • Plastposen skal kunne lukkes igjen.

    Flyselskaper
    Bagasjeregler for våre vanligste flyselskaper finner du nedenfor. Vennligst klikk på lenken nedenfor for få se informasjonen fra flyselskapet:

    Aer Lingus
    Aeroflot
    AirBaltic
    AirBerlin
    AirCanada
    AirChina
    AirFrance
    AirIndia
    AirJamaica
    AirMalta
    AirMauritius
    Aeromexico
    AirNewZealand
    Alitalia
    AmericanAirlines
    Austrian
    BritishAirways
    BrusselsAirlines
    ChinaAirlines
    ChinaSouthern
    CyprusAirways
    Delta
    Egyptair
    ElAl
    Emirates
    Ethiopian
    Etihad
    Finnair
    Gulfair
    Iberia
    Icelandair
    Jetairways
    KenyaAirways
    Koreanair
    Kuwaitairways
    KLM
    LOT
    Lufthansa
    MalaysiaAirlines
    Omanair
    Qantas
    Qatar
    RoyalAirMaroc
    Sas
    Singaporeairlines
    Swiss
    Thaiairways
    Tunisair
    United
    VirginAtlantic

     

     

  • Skal jeg vaksineres?

    Før du reiser ut i verden anbefaler vi at du undersøker eventuelle helserisikoer du kan utsettes for på reisemålet og om vaksinering i så fall er nødvendig. Kontakt din lege eller et vaksinasjonssenter for ytterligere informasjon.

    Du kan lese mer om vaksinasjoner ved utenlandsreiser på Folkehelseinstituttet sine nettsider. www.fhi.no.

  • Vad menes med teknisk mellomlanding?

    Flyet lander for å tanke eller bytte besetningen. Som oftest blir passasjerene sittende igjen på flyet, men det kan forekomme at man må forlate flyet.
    I sjeldne tilfeller er man tvunget til å gjennomgå sikkerhetskontroll igjen, og ytterst sjeldent checke ut og inn igjen.

  • Hva gjør jeg hvis jeg blir syk?

    Du kan tegne en sykdomsavbestillingsforsikring hos Reisefeber, som dekker avbestillingskostnader hvis det er umulig å reise eller reisen i vesentlig grad blir vanskelig å gjennomføre pga død eller akutt sykdom/skade.Forsikringen må tegnes ved bestilling av reisen og kan ikke tegnes etterskuddsvis.

    Har du tegnet en avbestillingsforsikring er prosedyren som følger:
    Avbestilling skal skje før avreise til Reisefeber pr telefon og til Solid før avreise telefon +46 42 450 33 60.

    Du må fylle inn en skademelding som du deretter sender til Solid. Det er det samme skjemaet som gjelder for begge typer forsikring.
    Deretter må du sørge for at samtlige reisedokumenter sendes til Solid sammen med en gyldig legeerklæring, påført legens navn, stempel og telefonnummer.


     

  • Hva skal jeg ta med på reisen? (huskeliste)

    • Kredittkort, reisesjekker eller lokal valuta
    • Reisedokumenter, pass og eventuelt visum
    • Ta kopi av pass og kredittkort - det blir enklere hvis du skulle miste dem
    • Reiseforsikring. Husk at det europeiske helsetrygdkortet ikke dekker utenfor Europa og ved feriereiser som varer lenger enn en måned i Europa. Reiseforsikring kan bestilles
    • Noter både hjemme- og ferieadressen på bagasjeetikettene
    • Nødvendige vaksinasjoner, medisiner, solbeskyttelse, ekstra kontaktlinser eller briller
    • Pakk alltid verdipapirer og medisin som du er avhengig av, i din håndbagasje, men husk de nye reglene for hvordan håndbagasje skal pakkes.

     

  • Hva skjer hvis flyselskapet går konkurs?

    Ved kjøp av en pakkereise (ved pakkereise forståes en kombinasjon av minst to av de følgende tjenester: transport, innkvartering eller annen turistmessig ytelse), er det i henhold til Pakkereiseloven, Reisefebers ansvar at din reise blir gjennomført.

    Omfatter reisen kun en flybillett, opptrer Reisefeber utelukkende som formidler for det/de benyttede flyselskap, og ansvaret ligger derfor hos det aktuelle selskap. I de fleste tilfeller vil du dessverre ikke få dekket dine omkostninger.

  • Hvilke betalings- og kredittkort aksepterer dere?

    Ved bestilling aksepterer vi VISA, Mastercard, American Express og Eurocard.
    Vi aksepterer dessverre ikke Elektron-kort.

  • Hvor gammel må jeg være for å bestille hos Reisefeber?
    For å kunne kjøpe en flybillett eller et hotellopphold, må den som bestiller og betaler reisen være fylt minimum 18 år.

    Flyselskapene har forskjellige regler for hvor gammel du kan være for å reise alene.

     

  • Hvordan annullerer jeg min bestilling?

    Reisefeber tar imot avbestillinger via e-post og telefon. Oppgi bestillingsnummeret når du kontakter oss, slik at vi kan avbestille reisen for deg.

    Ring til vår kundeserviceavdeling hverdager kl 09:00-17:00 på 815 20 310.

  • Hvor langt fram i tid kan jeg bestille?

    Hos oss kan du bestille flybilletter med avreise innen 360 dager.

  • Kan jeg selv endre bestillingen min på hjemmesiden?

    Du kan dessverre ikke foreta endringer selv på hjemmesiden. Alle endringer må gjøres via e-post bestillinger@reisefeber.com eller på telefon 815 20 310.

  • Kan jeg endre bestillingen min eller navnet mitt?

    Flyreiser, hotellopphold og arrangement som er betalte og klare, kan som regel ikke endres, men unntak kan  gjøres, avhengig av hva du har bestilt.

    Hvis jeg har kjøpt flyreise?
    Mange ruteflybilletter kan ikke endres etter kjøp.
    Kontakt oss for informasjon om hva som gjelder for akkurat din bestilling.

    Hvis jeg vil endre navn på en flybillett?
    De fleste flyselskaper tillater ikke en navneendring/-korrigering. De flyselskaper som tillater endring, beregner seg et gebyr for endringen — beløpet varierer fra selskap til selskap. Hertil kommer en serviceavgift på kr 495 per person.

    Hvis jeg vil forandre hotellbestillingen?
    Dersom leverandøren tillater en endring. En endring kan aldri gjøres senere enn 24 timer før ankomst.
    Bemerk at hotellrom som beskrives som "non-refundable", "advance purchase" eller "Kan ikke avbestilles", ikke er endrings- eller avbestillbare. Det framgår ved bestilling om du har bestilt rom av denne kategorien. Kontakte oss for informasjon om hva som gjelder for nettopp din bestilling.

    Hvis jeg vil forandre en arrangementsbestilling?
    De fleste arrangementer, som teaterbiljetter, fotballbilletter med mer kan ikke endres. Kontakt oss for informasjon om hva som gjelder for nettopp din bestilling.

  • Hvilke beskrivelser av værelsetyper finnes?

    Forklaring av værelsetyper
    Enkeltrom = rom for 1 person
    Dobbeltrom (twin) = rom med 2 separate senger
    Dobbeltrom (double) = rom med en stor seng for 2 personer
    Tresengsrom = rom med 3 separate senger eller 2 senger og 1 ekstraseng eller 1 stor seng og 1 ekstraseng
    Firesengsrom = rom med 4 separate senger eller dobbeltrom med ekstrasenger

    OBS! Værelsetypene "twin" og "double" kan aldri garanteres; de er kun ønskemuligheter, og rommene er alltid for to personer.

    Bemerk at hotellrom som beskrives som "non-refundable" og "advance purchase" er ikke endrings- eller avbestillbare. Det framgår ved bestilling hvis du har bestilt rom av denne kategorien. Kontakt oss for informasjon om hva som gjelder for akkurat din bestilling.

  • Hva med hotellrommet ditt hvis flyet ankommer midt på natten?

    Ved pakkereiser: Husk at hotellbestillingen gjelder fra den datoen flyet ditt lander på reisemålet. Hvis flyet lander etter midnatt, har du altså ikke tilgang til rommet ditt før om ettermiddagen den dagen.

  • Viktig informasjon !

    ESTA info:

    Viktig informasjon ! Siden 31 mars 2016 , alle reisende som bruker ESTA har et biometrisk pass . Passet skal være i tillegg til informasjon om pass eiere inkluderer eierens biometriske kjennetegn og signatur. Alle pass utstedt til borgere av de nordiske landene etter 2012 må oppfylle dette kravet . Hvis du skal til USA etter 31. 2016. ikke har et biometrisk pass må søke om nytt pass , alternativt søke om visum ved den amerikanske ambassaden .


  • Visum for reisende til / via Canada fra 15 mars 2016 .
    Innreisetillatelse for norske borgere har tidligere søkt via et dokument utfylt om bord på flyet til Canada , men dette vil nå gjøres elektronisk via en nettside. Søknaden via nettstedet vil bli gjort av den reisende i god tid før (minst 72 timer før avreise) og fra 15 mars 2016 obligatorisk . Svar på en forespørsel via nettet kan sees der innen 72 timer etter at søknaden er gjort.
     
    Vær oppmerksom på at en avgift på CAN $ 7 per søknad og denne kostnaden er direkte betalt med kort på søknadstidspunktet . 
     
    Linken finner du her : Visum

  • Vi vil sjekke inn sent, må jeg informere hotellet ?

     

    Kontakt alltid Reisefebers kundeservice hvis du vet at du vil sjekke inn etter 19:00 på nummer 815 20 310

02 På reisen
  • Kan jeg selv endre bestillingen min på hjemmesiden?

    Du kan dessverre ikke foreta endringer selv på hjemmesiden. Alle endringer må gjøres via e-post bestillinger@reisefeber.com eller på telefon 815 20 310.

  • Er det tillatt å kjøre med bilen utenfor det vanlige veinettet?

    Nei. Forsikringene dekker ikke kjøring utenfor det vanlige veinettet – såkalt offroad.

  • Behøver jeg betale avgift/gebyr på hotellet?

    På visse hoteller tilkommer en lokal skatt, som betales av den reisende på stedet.

  • Serveres det mat på flyet?

    På de fleste flyavganger i Europa er servering om bord ikke lenger inkludert i billettprisen. Det er dog en salgsvogn om bord på de fleste avganger, hvor det er mulighet til å kjøpe drikke og småretter.

03 Etter reisen
  • Hvordan kan jeg reklamere en reise?

    Ønsker du å reklamere, bes du fylle ut Reisefebers reklamasjonsskjema som du finner på linken

     

  • Hvorfor har jeg blitt debitert for bensinen for bilen?

    Hvis du har betalt et depositum for bensin og levert tilbake bilen med full tank, skal pengene bli frigjort igjen på kontoen din. I enkelte tilfeller kan det ta opptil en uke før beløpet vises på kontoen din. Hvis bilen leveres tilbake med mindre bensin på tanken enn ved avhenting, vil leverandøren debitere deg for bensin samt en ekstra avgift for å fylle bensin på bilen. Dette vil alltid være dyrere enn å fylle tanken selv før tilbakelevering.

    Noen leverandører tilbyr "full tank option", noe som innebærer at du forhåndsbetaler for en tank med bensin og leverer tilbake bilen med så lite bensin som mulig. Vær oppmerksom på at du ikke får tilbakebetalt noe for ubrukt bensin.

    Hvis du feilaktig er blitt debitert for bensin, ber vi deg om å ta kontakt med oss med en skriftlig reklamasjon på dette. Oppgi bestillingsnummeret, kvitteringen på at du har fylt bensin, eventuell kontoutskrift der vi kan se hvor mye som er trukket fra kortet ditt, samt eventuell kvittering fra leverandøren. Vi tar da kontakt med den lokale leverandøren for å undersøke hvorfor du er blitt debitert og hjelper deg med å få pengene tilbake.

  • Hvorfor har leiebilsleverandøren foretatt en debitering på mitt kredittkort?

    Det kan hende at du har skrevet under på at du ønsket f.eks. en oppgradering til større bil, forsikringer eller andre tilleggstjenester, da du hentet leiebilen. Det kan også være at du har bestilt barnesete, takstativ eller enveisleie, og slike avgifter er ikke inkludert i billeien og debiteres lokalt. Andre debiteringer kan skyldes at bilen ikke er levert i samsvar med avtalen når det gjelder bensinnivå, eller at bilen har fått en skade i leieperioden. Du blir i så fall debitert for bensin og/eller kostnad for reparasjon av skaden.

    Depositumet som vår lokale leverandør reserverer på ditt kredittkort når du henter bilen, blir frigjort når du leverer tilbake bilen, men det kan ta et par dager før beløpet blir tilgjengelig på kontoen din. Hvis det mot formodning skulle ta lengre tid, så bør du kontakte banken eller kortselskapet og reklamere debiteringen.

    Er du usikker på hvorfor du er blitt debitert eller vet hvorfor men ønsker å reklamere debiteringen, kan vi hjelpe deg med dette. Reklamasjoner skal rettes til Reisefeber så raskt som mulig og senest to måneder etter hjemkomst, så sant det ikke foreligger spesielle omstendigheter. Vi tar kontakt med den lokale leverandøren for å finne ut hva som har skjedd. Dette kan ta noen uker, men vi kommer tilbake til deg så snart vi har fått svar fra vår lokale leverandør.

  • Hva skjer hvis min bagasje blir skadet eller ikke kommer fram?

    Er bagasjen skadet eller den ikke dukker opp ved ankomst til reisemålet eller ved hjemkomsten, må dette meldes til flyselskapet på stedet. Det vil da bli utferdiget en PIR (Property Irregularity Report) som brukes i forbindelse med en eventuell internasjonal etterlysning av bagasjen, eller som dokumentasjon på skadens omfang i forbindelse med en forsikringssak.

    Merk at det er den reisendes eget ansvar at en slik rapport blir utferdiget.

    Har du ikke kjøpt reiseforsikring, henvises du til din innboforsikring. Det er også mulig å rette erstatningskrav direkte til flyselskapet (henvendelse skal i så fall skje til de respektive flyselskapers kundeservice).

04 Annet
  • Hva er Cookies?

    Cookies er små programfiler som sendes til din web-browser og senere lagres på harddisken på din data. Om du er registrert bruker og abonnerer på reisefebers nyhetsbrev kommer din data å lagre en identifikasjonskode i en cookie på din harddisk. Dette innbærer at du i fortsettningen ikke må skrive inn ditt brukernavn og passord hver gang du besøker hjemmesiden, om du har valgt dette alternativet. Cookien inneholder ingen personinformasjon, utene hjelper oss bare å holde rede på webleseren så den blir unik for vår statestikk. Bortsett fra dette lagrer vi ingen annen informasjon i denne cookie.

    Om du ikke vil tillate lagring av cookies på din data så kan du stenge dette av i din webleserens instillinger. Om du velger å ikke lagre cookies er det mulig at reisefeber.no ikke kommer til å fungere korrekt i din webleser.

OBS!

Om du har bestilt to enkeltbilletter: Hvis den ene flyvningen av en eller annen årsak ikke gjennomføres som planlagt, så avbestilles/endres ikke den andre flyvningen automatisk. Du må da selv endre billetten. Hvis det ikke er mulig å endre billetten står du selv for kostnaden.