Kundeservice

Vi i kundeservice er til stede for deg før, under og etter reisen din.

Før du ringer, vennligst se om spørsmålet er besvart nedenfor i Spørsmål og svar.

  • Hjelper deg med hele reisen din
  • Raskt og effektivt
  • Kompetent og reisefokusert personale

Kontaktopplysninger

Telefon: 815 20 310

e-post: bestillinger@reisefeber.com


Takk, du vil nå få tilsendt vårt nyhetsbrev Registrering mislyktes!

Åpningstider:

Mandag-fredag 10.00-14.00

Nyttårsdag, palmesesøndagskjærtorsdag, langfredag, påskeaften, 1. påskedag, 2. påskedag, 1.a mai, 17. mai,  Kristi Himmelfartsdag, 1. pinsedag, 2. pinsedag, julaften, 1.juledag, 2.juledag, nyttårsaften holder vi stengt.

Spørsmål og svar

01 Bestill og betal
  • Hvor mange personer kan jeg bestille for?

    Via internett kan du bestille reiser opptil 9 personer. Er dere flere som skal ut å reise tar dere kontakt med vår gruppeavdeling.

  • Hvor langt fram i tid kan jeg bestille?

    Hos oss kan du bestille flybilletter med avreise innen 10–12 måneder.

    For reiser og hoteller gjelder som regel det samme. I unntakstilfeller har vi ikke tilgang til alle hotellpriser ennå, ettersom vi kontinuerlig arbeider med å få fram de best mulige prisene.

  • Kan jeg foreta en foreløpig bestilling?

    Nei, på reisefeber.no kan du ikke gjøre foreløpige bestillinger.

  • Hva hender ved en dobbeltbestilling?

    Om bestilleren, eller annen person, foretar flere bestillinger med samme fly, i samme navn og med samme e-postadresse , kan flyselskapet automatisk kansellere samtlige bestillinger. Flyselskapene tar ikke hensyn til hvordan bestillingene har oppstått, dvs. om det er ett eller flere forskjellige reisebyråer som har gjort identiske bestillinger. For å unngå dobbeltbestillinger skal man altså ikke foreta samme bestilling via forskjellige reisebyråer eller nettsider.

  • Kan jeg bestille en reise hvis jeg er under 18 år?

    For å bestille en reise på vår nettside må du være over 18 år.

  • Hvilke betalingsalternativer finnes?

    Reisefeber tilbyr flere alternativer for betaling:
    • Delbetaling via Klarna
    • Faktura via Klarna
    • Kredittkort og betalingskort
    • Direktebetaling i bank

  • Hvilke betalings- og kredittkort aksepterer dere?

    Ved bestilling aksepterer vi VISA, Mastercard, American Express og Eurocard.
    Vi aksepterer dessverre ikke Elektron-kort.

  • Tør jeg betale med kredittkort på nettet?

    På reisefeber.no kan du trygt betale med kort. Vi benytter en ledende leverandør av betalingstjenester via nettet. Vår leverandør er sertifisert av banker og kortinnløsere til å håndtere betalingstransaksjoner på høyeste sikkerhetsnivå.

  • Hvordan får jeg bekreftelsen min / mine billetter?

    Du får din bekreftelse sammen med flybilletten/hotellvoucheren som sendes deg per e-post i forbindelse med kjøpet. Om den ikke dukker opp, sjekk at den ikke har havnet i uønsket-/søppelkassen i e-posten din som følge av eventuell spambeskyttelse.

    OBS! Har du kjøpt kun hotell på nettsiden vår, kommer bekreftelsen fra vår partner hotels.com.

    Skulle du ha en endret reise, får du nye reisedokumenter tilsendt.

    Har du ikke mottatt bekreftelsen din innen 24 timer (og ikke noe annet er opplyst), ber vi deg kontakte oss på telefon 815 20 310 eller bestillinger@reisefeber.com.

    Det er viktig er at du skriver ut samtlige dokumenter og tar med deg på reisen. Hvis du skulle mangle gyldig voucher, kan du bli nektet hotellrom ved ankomst.

02 Endring og avbestilling
  • Kan jeg endre bestillingen min?

    Reglene for ombestilling av flybilletter kan ofte variere med billettype og flyselskap. De fleste flyselskaper tillater ikke navneendring/navnekorrigering.

    Hotellrom som beskrives som “non-refundable” og “advance purchase”, er ikke endrings- eller avbestillbare. Det framgår ved bestillingen om du har bestilt denne romkategorien.

    De fleste arrangementer, som teaterbiljetter, fotballbilletter med mer kan ikke endres.

    Kontakt oss på telefon 815 20 310 eller send en forespørsel til bestillinger@reisefeber.com, så ser vi hvilke muligheter som finnes.

    En ombestilling eller navneendring er alltid forbundet med en ekstrakostnad. I våre reisevilkår kan du lese mer om ombestilling.

    Hvis en endring gjøres, får du nye reisedokumenter sendt til den e-postadressen du oppga da du bestilte.

  • Kan jeg avbestille reisen min?

    Reiser som er bekreftet og betalt, kan som regel ikke avbestilles eller refunderes. Hotellrom som beskrives som “non-refundable” og “advance purchase” er ikke endrings- eller avbestillbare. Det framgår ved bestillingen om du har bestilt denne romkategorien.

    Du er velkommen til å kontakte oss på telefon 815 20 310, så kontrollerer vi avbestillingsreglene for reisen din.

    Vi anbefaler at du i forbindelse med bestillingen tegner Reisefebers tilleggsprodukt “Avbestillbar reise”. Med Reisefebers tilleggsprodukt “Avbestillbar reise” forsikrer du deg mot alle uforutsigbare hendelser og har mulighet til å avbestille uten krav om legeattest. Avbestilling kan foretas opptil 5 timer før avreise.                  

    Ved avbestilling krever vi skriftlig melding. Avbestilling som gjøres utenfor våre åpningstider, skal foretas direkte til flyselskapet, hotellet eller andre leverandører, og det må gjøres før avreisen.

03 Fly
  • Hvilke navn skal jeg oppgi i flybestillingen min?

    Det er viktig at du oppgir de reisendenes samtlige fornavn og hele etternavn nøyaktig slik de står i passet. Er navnene feilstavet, kan dere bli nektet innsjekking/ombordstigning. Vennligst oppgi navnene som beskrevet her:

    Fornavn: Samtlige fornavn i henhold til pass.
    Etternavn: Samtlige etternavn i henhold til pass.

    Vennligst se nedenfor for eksempler:
    Navn oppført i passet: ERICSSON LENNART EDWARD GUSTAF
    Fornavn når du bestiller blir da: LENNART EDWARD GUSTAF
    Etternavn når du bestiller blir da: ERICSSON

    Generelt går det ikke an å endre navn på flybilletter, så det er viktig at det blir riktig i henhold til passet.

    Når du får billetten din, kan navnet ditt se litt annerledes ut hvis du har Æ, Ø eller Å i navnet. Årsaken er at språket som brukes i flybestillingssystemene, er engelsk. For at våre norske bokstaver Æ, Ø og Å skal fungere i disse systemene må de oversettes. Æ blir AE (iblant A), og Ø blir OE (iblant O). Å blir som oftest AE (iblant A),

     

  • Hva gjør jeg hvis jeg har spesielle ønsker?

    Du kan framføre spesialønsker til flyselskaper, om f.eks. spesialkost eller sitteplass. Om ditt ønske er avgjørende for reisen din, ber vi deg kontakte oss før bestilling av reisen.

    Bemerk at vi aldri kan garantere innfrielsen av ønsker, vi kan kun framføre dem til flyselskapet. Kostnaden for personlig service tilbakebetales ikke ved avbestilling eller hvis flyselskapet avslår din forespørsel.

    Velg personlig service i forbindelse med bestillingen online. Du kan også ringe oss på telefon 815 20 310 eller sende en forespørsel på bestillinger@reisefeber.com.

    I forbindelse med online-innsjekkingen hos de respektive flyselskapene kan du i mange tilfeller velge sitteplass, ofte mot et gebyr.

  • Hvor mye bagasje får jeg ta med meg?

    Bagasjereglene varierer fra flyselskap til flyselskap. Stadig flere flyselskaper tar i dag ekstra betalt for bagasje på sine billigste flybilletter. På bekreftelsen din vil du se hva som gjelder for akkurat din reise. Du kan alltid finne ut av hvilke regler som gjelder, direkte på flyselskapets nettside.

    Reisefeber har dessverre ikke mulighet til å legge til ekstra bagasje hvis du allerede har bagasje inkludert i billetten din.

    Her finner du lenker til flyselskapene vi bruker oftest. Er ikke flyselskapet ditt med på denne listen, så kontakt oss på telefon 815 20 310 eller kontakt oss på e-post bestillinger@reisefeber.com.

    Aer Lingus

    Aeroflot

    AirBaltic

    AirBerlin

    AirCanada

    AirChina

    AirFrance

    AirIndia

    AirJamaica

    AirMalta

    AirMauritius

    Aeromexico

    AirNewZealand

    Alitalia

    AmericanAirlines

    Austrian

    BritishAirways

    BrusselsAirlines

    ChinaAirlines

    ChinaSouthern

    CyprusAirways

    Delta

    Egyptair

    ElAl

    Emirates

    Ethiopian

    Etihad

    Finnair

    Gulfair

    Iberia

    Icelandair

    Jetairways

    KenyaAirways

    Koreanair

    Kuwaitairways

    KLM

    LOT

    Lufthansa

    MalaysiaAirlines

    Omanair

    Qantas

    Qatar

    RoyalAirMaroc

    Sas

    Singaporeairlines

    Swiss

    Thaiairways

    Tunisair

    United

    VirginAtlantic

     

     

  • Hva er reglene for spesialbagasje?

    Som spesialbagasje regnes f.eks.: ski, golfbager, våpen og musikkinstrumenter etc. Hvis spesialbagasjen dere ønsker medbrakt, er avgjørende for reisen deres, ber vi dere kontakte oss før bestilling av reisen.

    De fleste flyselskaper vil at man gjør en forespørsel hvis man skal ta med seg spesialbagasje på reisen sin. Vi trenger da at du oppgir oppgitt vekt og mål (lengde x høyde x bredde) på gjenstanden inklusive emballasjen for å gjøre denne forespørselen for deg. Det kan ta et par dager å få svar fra flyselskapet.

    Bemerk at vi aldri kan garantere innfrielsen av ønsker, vi kan kun framføre dem til flyselskapet. Kostnaden for personlig service tilbakebetales ikke ved avbestilling eller hvis flyselskapet avslår din forespørsel.

    Kostnaden for transport av bagasjen tilkommer og betales direkte til flyselskapet på flyplassen.

    Velg personlig service i forbindelse med bestillingen online. Du kan også ringe oss på telefon 815 20 310 eller sende en forespørsel på bestillinger@reisefeber.com.

    For oppdatert informasjon om hvilke regler som gjelder for akkurat det selskapet som dere skal reise med, vennligst se det aktuelle flyselskaps bagasjeregler – klikk her.

  • Hvordan bestiller jeg reise for spedbarn?

    Barn som ikke har fylt to år, bestilles som spedbarn. Dette gjelder hele reisen, dvs. barnet må ikke ha fylt to år før reisen er avsluttet. Hvis barnet fyller to år i løpet av reisen, må barnebillett bestilles for hele reisen.

    Fiktive navn på spedbarn aksepteres ikke. Det er ikke mulig å gjøre en bestilling for et barn som ennå ikke er født eller en person som du ikke vet navnet på. Man kan altså ikke gjøre en bestilling på vår nettside og oppgi f.eks. “baby” som navn, ettersom korrekt navn i henhold til passet må oppgis ved bestilling.

    Vi kan ikke garantere at barn som ikke er med fra begynnelsen av i bestillingen, kan garanteres plass på flyet. Det er ikke alltid teknisk mulig å etterbestille inn et spedbarn i en allerede eksisterende bestilling.

    Et spedbarn kan ikke legges til på en delvis benyttet bestilling. Hvis for eksempel foreldrene har reist til et annet land for å føde og har en t/r-billett, er det ikke mulig å legge til spedbarnet på returen. Det er ikke heller mulig å legge inn et spedbarn selv i en separat bestilling, da må heller en ny enkeltbillett kjøpes til en voksen og spedbarnet.

    Et spedbarn har ikke noe eget sete, men sitter på forelderens fang.

  • Fins det barnerabatter?

    Vi tilbyr de samme rabattene som flyselskapene gjør. Som oftest finnes det barnerabatter for barn mellom 0 og 11 år. Disse rabattene er i så fall synlige på bestillingstidspunktet.

  • Kan jeg ta med dyr på reisen?

    Mindre selskapsdyr, som hund og katt, kan være med på flyturen om de sitter i bur eller veske. Det er et begrenset antall dyr som kan være om bord. Flyselskapene tar vanligvis en ekstra avgift for dyr, dog ikke for førerhund. Om du har en slik forespørsel, ber vi deg kontakte flyselskapet direkte.

  • Hva skjer ved mellomlandinger?

    Det kan i visse tilfeller forekomme tekniske mellomlandinger. Dette innebærer f.eks. at flyet må tankes eller at det byttes besetning. Som regel sitter passasjerene igjen i flyet, men det forekommer at man må forlate flyet.

    Rekker flybyttetiden ved min mellomlanding?
    Byttetiden mellom forskjellige fly er på forhånd lagt inn i bestillingssystemet og kontrolleres av de aktuelle flyselskapene som dere har bestilt med. Skulle dere utsettes for en forsinkelse, bes dere kontakte flyselskapet på vedkommende flyplass for å få hjelp til å komme dere til sluttdestinasjonen på best mulige måte.

    Har dere bestilt flere enkelt- eller tur-returreiser med forskjellige selskaper og forskjellige bestillingsnummer, er dere selv ansvarlige for at eventuell byttetid er tilstrekkelig. Sørg for at dere har god margin hvis dere bestiller på denne måten.

  • Hva hender hvis jeg får en tidtabellendring?

    Flyselskapene foretar iblant endringer i sine tidtabeller. I de tilfellene der vi får informasjon om en tidtabellendring informeres du normalt om dette per e-post som inneholder den nye tidtabellen. Den sendes til den e-postadressen  du oppga da du bestilte. Som reisende bør du derfor kontinuerlig kontrollere om du har mottatt e-post fra oss. Kontroller også din uønsket-/søppel-e-post slik at ikke noe viktig som angår reisen din blir oversett.

    Det er ditt ansvar som reisende å kontrollere tidtabellendringer. Reisefeber er ikke ansvarlig for tidtabellendringer eller flyinnstillinger gjort av flyselskapene eller eventuelle merkostnader som tilkommer i forbindelse med tidtabellendringer. Det er derfor viktig alltid å kontrollere avreisetider med flyselskapene før avreise.

  • Når må jeg senest sjekke inn?

    Som kunde har du selv ansvar for å være på flyplassen i god tid før avreise. Husk at det kan være lange køer til innsjekking og sikkerhetskontroller, og man må også ta med i beregningen at noe kan hende på veien til flyplassen. OBS: En forsikring dekker ikke utgifter i forbindelse med mistet fly hvis årsaken er for sen innsjekking.

    Mange flyselskaper åpner innsjekkingen på sine nettsider mellom 22 og 30 timer før avreise. For spørsmål om innsjekking online henviser vi til det flyselskapet som du skal fly med. I mange tilfeller går det an å sjekke inn i automater på flyplassen, hvis ikke gjør du det ved flyselskapets desk.

    Vi anbefaler at du er på plass på flyplassen
    - ved reiser innen Norge: 1,5 timer før avreise
    - ved reiser til øvrige reisemål*: Minst 2 timer før avreise

    - ved reiser til USA: 3 timer før avreise *)

  • Må jeg reise i den rekkefølgen som billetten angir?

    Ja, utstedt flybillett må benyttes på de strekningee og i den rekkefølgen som er angitt på billetten. Hvis en reisende ikke dukker opp på f.eks. den første strekningen, avbestilles samtlige reiser på billetten.

  • Hva inngår i flyprisen?

    De fleste flyplassavgifter er inkludert i flybilletten. Dog kan en lokal flyskatt/avgift tilkomme på visse flyplasser i verden, f.eks. i Thailand. Den skal betales i den lokale valutaen på destinasjonen og kan endres på kort varsel. Avgiften varierer og beregnes av de aktuelle lands luftfartsmyndigheter. Reisefeber kan ikke styre denne avgiften og kan ikke stilles til erstatningsansvar for denne.


    Transferutgifter som f.eks. buss ved bytte av flyplass inngår ikke i reisens pris. Som reisende står du selv for denne utgiften.

  • Hva er mitt ansvar når jeg bestiller fly?

    Som kunde og reisende forplikter du deg til å:

    • kontrollere at stavingen av navnet ditt i bestillingen din er nøyaktig slik som i passet ditt.

    • så snart bekreftelsen er mottatt, kontrollere at opplysningene stemmer; uklarheter meddeles omgående til Kundeservice.

    • kontakte Kundeservice hvis bekreftelse per e-post ikke er mottatt innen 24 timer. Reisefeber er ikke ansvarlig for eventuelle merutgifter som oppstår som resultat av at kunden ikke informerer Reisefeber innen tidsfristen.

    • oppgi korrekt e-postadresse samt sjekke sin e-post jevnlig, da Reisefeber kommuniserer via den.

    • kontrollere visumregler og vaksinasjoner som er påkrevet, før reisen.

    • kontrollere passets gyldighetstid, enkelte land krever at passet er gyldig i 6 måneder etter innreise.

    • kontrollere aktuelle flytider før hver avreise, da disse tidene kan endres på kort varsel. Dette gjelder også for hjemreisen din.

    Ved spørsmål, kontakt Kundeservice på telefon 815 20 310 eller send melding til bestillinger@reisefeber.com

  • Hva er blandede selskaper?

    Blandede flyselskaper betyr at en reise er sammensatt av to enkeltbilletter, oftest med to forskjellige flyselskaper, f.eks. Norwegian på utreisen og SAS på hjemreisen. Dette innebærer at hvis den ene flyvningen av en eller annen årsak ikke gjennomføres som planlagt, avbestilles/endres ikke den andre flyvningen automatisk. Du må selv sørge for at den andre billetten ombestilles og må selv stå for eventuelle kostnader. Kontakt Kundeservice på 815 20 310 hvis du behøver hjelp.

    Det er viktig å merke seg hvilken flyplass flyvningen går fra og lander på, da dette kan skille mellom de to enkeltbillettene. F.eks. kan en reise til London med Norwegian på utreisen lande på London Gatwick-flyplassen, og deretter flyr kanskje SAS på hjemreisen, fra London Heathrow.

  • Hva skjer hvis flyselskapet går konkurs?

    Ved kjøp av en pakkereise (ved pakkereise forståes en kombinasjon av minst to av de følgende tjenester: transport, innkvartering eller annen turistmessig ytelse), er det i henhold til Pakkereiseloven, Reisefebers ansvar at din reise blir gjennomført.

    Omfatter reisen kun en flybillett, opptrer Reisefeber utelukkende som formidler for det/de benyttede flyselskap, og ansvaret ligger derfor hos det aktuelle selskap. I de fleste tilfeller vil du dessverre ikke få dekket dine omkostninger.

04 Hotell
  • Hvordan bestiller jeg hotell?

    Vil du bestille en pakkereise med fly og hotell, velger du Fly & Hotell i søkefeltet.

    Vil du bare bestille hotell, velger du Hotell i søkefeltet. Hvis du kun bestiller hotell via reisefeber.no, så kommer du til vår partner hotels.com. Det er viktig at du leser igjennom reglene for disse bestillingene. hotels.com har en egen kundeservice og nås på nummer 22 31 08 85.

  • Hvilke beskrivelser av værelsetyper finnes?

    Forklaring av værelsetyper

    • Enkeltrom = rom for 1 person
    • Dobbeltrom (twin) = rom med 2 separate senger. Et twinrom har to separate senger, som oftest står inntil hverandre, men noen ganger med et lite bord imellom.
    • Dobbeltrom (double) = rom med en stor seng for 2 personer. I et dobbeltrom kan du regne med en stor seng, det som i f. eks Frankrike kalles for ”Grand Lit”.
    • Tresengsrom = rom med 3 separate senger eller 2 senger og 1 ekstraseng eller 1 stor seng og 1 ekstraseng
    • Firesengsrom = rom med 4 separate senger eller dobbeltrom med ekstrasenger


    OBS! Værelsetypene "twin" og "double" kan aldri garanteres; de er kun ønskemuligheter, og rommene er alltid for to personer.  Merk deg at ikke alle hotell har dobbeltrom, og at det til syvende og sist er resepsjonen på hotellet som fordeler rommene hver dag. 

  • Hva gjelder ved sen hotellinnsjekking?

    Hvis du vet at du kommer til å sjekke inn etter klokken 18:00, ber vi deg kontakte hotellet du har bestilt hos, senest 24 timer før avreisen. Telefonnummeret til hotellet finner du på hotellvoucheren din.

    Det er ditt ansvar å kontrollere hotellets åpningstider slik at det er åpent når du ankommer, samt informere hotellet om at du kommer til å sjekke inn sent. Når du bestiller, finner du informasjon om åpningstider på hotellinformasjonssiden.

  • Hva skjer med hotellet hvis flyet lander midt på natten?

    Ved pakkereiser er det viktig å huske på at hotellbestillingen gjelder fra den datoen flyet lander på reisemålet. Hvis flyet lander etter midnatt, har du altså ikke tilgang til rommet ditt før på ettermiddagen på ankomstdagen. Vil du ha rommet ditt allerede ved ankomst, må du bestille en ekstra natt.

    Vennligst merk deg følgende: Det er ditt ansvar å kontrollere hotellets åpningstider slik at det er åpent når du ankommer, samt å informere hotellet om at du kommer til å sjekke inn sent.

  • Tilkommer skatter og avgifter på hotellet?

    På visse hoteller tilkommer en lokal skatt, som betales av den reisende på stedet.

  • Kan jeg ta med dyr på hotellet?

    Som regel tillater ikke hotell at man checker-in med selskapsdyr eller lederhund.

05 Arrangementer
  • Kan jeg kjøpe arrangementsbilletter?

    Vi samarbeider med Ticket Service, som er en del av Resia Travel Group. Ticket Service tilbyr billetter til arrangementer over hele verden.

    Du kan bestille direkte online – klikk her.

    Ring oss på telefon 815 20 310 eller send en forespørsel på bestilllinger@reisefeber.com for bestilling.

06 Transfer
  • Kan jeg bestille transfer?

    Vi tilbyr transfer på mange destinasjoner. 

    Ring oss på telefon 815 20 310 eller send en forespørsel på bestilllinger@reisefeber.com for bestilling.

07 Leiebil
  • Kan jeg bestille leiebil?

    Ring oss på telefon 815 20 310 eller send en forespørsel på bestilllinger@reisefeber.com for bestilling.

08 Avbestillingsbeskyttelse og Reiseforsikring
  • Reisefebers tilleggsprodukt avbestillbar reise

    Reisefebers tilleggsprodukt “Avbestillbar reise” må tegnes og betales i forbindelse med bestilling av reisen. Du kan ikke legge det til i etterkant.

    Gjelder for pakkereiser (arrangert av Reisefeber) samt bestillinger av rutefly med avreise kun fra Norge, Danmark og Sverige.

    Det er viktig at du leser igjennom vilkårene for “Avbestillbar reise”, slik at du vet hva som inngår.

09 Pass, visum, innreiseregler og vaksinasjoner
  • Hvilke regler gjelder for pass og visum?

    Den reisende er selv ansvarlig for å kontrollere og/eller fremskaffe nødvendige reisedokumenter før reisen, som gyldig pass, visum og forsikring. Dette gjelder også ved flyplassbytte (det kan kreves visum!) eller mellomlanding der overnatting kreves. For visuminformasjon kontaktes vedkommende lands ambassade.

    Den reisende er selv ansvarlig for eventuelle kostnader som oppkommer på grunn av brudd på ovennevnte formaliteter, f.eks. nektet ombordstigning eller hjemtransport som følge av at pass/visum mangler.

    Mange land krever at passet er gyldig i minst 6 måneder etter hjemreisedato. Visumregler forandres ofte, så selv om du har reist til et land tidligere og da ikke trengte visum, er det lurt å kontakte landets ambassade/konsulat og kontrollere det hvis du skal dit igjen.

  • Hva gjelder for reiser til eller via USA?

    Ved reise til, fra og via USA er det mange omfattende sikkerhetskontroller, og vi anbefaler derfor alle å være ute i svært god tid på flyplassen før reisen. Minst tre timer anbefales av blant andre SAS. I tillegg til de vanlige kontrollene kan passasjerer bli bedt om å slå på medbrakt elektronisk utstyr ved gaten for å vise at den fungerer normalt. Derfor må alle nettbrett, datamaskiner og telefoner som skal tas med, være tilstrekkelig oppladet.

    Ved reiser til/fra USA samt ved transfer i USA behøver flyselskapet og tollpersonalet følgende informasjon:

    1 – ESTA (Electronic System for Travel Authorization)
    2 – SFPD (Secure Flight Passenger Data)
    3 – APIS (Advanced Passenger Information System)

    ESTA
    ESTA er en innreisetillatelse du kan få ved selv å fylle ut søknad elektronisk og sende inn i god tid før avreise. ESTA-søknad må fylles ut av alle norske og nordiske statsborgere. Som norsk statsborger kan man normalt reise til USA uten visum hvis oppholdet er kortere enn 90 dager.

    OBS: Etter nylige endringer i den amerikanske loven for forebygging av reiser med terrorformål (Terrorist Travel Prevention Act), kan norske statsborgere som har besøkt: Iran, Irak, Sudan, Syria, Libya, Somalia eller Jemen i eller etter mars 2011, ikke lenger søke om en ESTA-tillatelse. De må eventuelt søke om visum via USAs ambassade i Oslo.

    Heller ikke norske statsborgere som også er statsborgere i Iran, Irak, Libya, Somalia, Sudan, Syria eller Jemen, kan søke om en ESTA-tillatelse.

    Fra 1. april 2016 må du ha pass med en innebygd databrikke og med det internasjonale e-passymbolet på omslaget for å kunne søke om en ESTA.

    Reisende av andre nasjonaliteter der USA krever ordinære visa, må selv kontrollere nødvendige formaliteter.

    Viktig informasjon! Siden 31 mars 2016 , alle reisende som bruker ESTA har et biometrisk pass . Passet skal være i tillegg til informasjon om pass eiere inkluderer eierens biometriske kjennetegn og signatur. Alle pass utstedt til borgere av de nordiske landene etter 2012 må oppfylle dette kravet . Hvis du skal til USA etter 31. 2016. ikke har et biometrisk pass må søke om nytt pass , alternativt søke om visum ved den amerikanske ambassaden.

    Husk at en ESTA-søknad kreves også hvis du reiser via USA til et annet land!

    Hver reisende har selv ansvar for å gi opplysninger via ESTA, absolutt senest 72 timer før avreise. ESTA gjelder deretter for et ubegrenset antall innreiser i to år. Om du bytter pass, må ny ESTA-søknad sendes.

    Denne registreringen erstatter for framtiden immigrasjonsblanketten som deles ut på flyet (fortsatt kan dog blanketten deles ut om bord, og i så fall skal den fylles ut). Blankett for tollen fås om bord og skal fortsatt også fylles ut før hver innreise. Ikke google for dette, men benytt nedenstående nettadresse. Det finnes flere nettsteder som tar betalt for å videreformidle ESTA-søknader.

    Følgende gjelder for en ESTA-søknad:

    • OBS! Oppgi alltid første fornavn som står i passet, i søknaden – selv om det ikke er tiltalenavnet.
    • Godkjent ESTA-søknad skal printes ut og vises fram ved innsjekking samt ved ankomst til USA.
    • En godkjent ESTA-søknad gir tillatelse til å reise til USA, dog ikke automatisk oppholdstillatelse. Oppholdstillatelse fås som tidligere av US Customs and Border Protection ved ankomst.
    • Navnebytte eller passbytte krever ny ESTA-søknad.
    • Ved endringer av reiserute og destinasjon kan en oppdatering av innsendt ESTA-søknad gjøres.
    • Ved en ikke godkjent ESTA-søknad må man i stedet sende en visumsøknad.
    • Ved innsending av ESTA-søknad må man betale en avgift; dette gjøre med kort ved innsendingen.

    Du finner mer informasjon samt ESTAs offisielle hjemmeside ved å klikke på denne lenken. https://esta.cbp.dhs.gov/esta/application.html?execution=e1s1&language=no

    SFPD
    SFPD sendes automatisk til flyselskapet i forbindelse med at du gjennomfører bestillingen din på vår hjemmeside. Det er informasjon om alle navn i henhold til passet, kjønn og fødselsdata. Du behøver dermed ikke kontakte Reisefeber eller flyselskapet om dette før avreisen din. Opplysningene du gir på vår hjemmeside i forbindelse med bestillingen din, må samsvare med dem som står i passet.

    APIS
    For den som skal reise til, fra, via eller innom USA, er det nødvendig å fylle inn visse opplysninger som skal sendes inn til flyselskapet før avreise. Siden 8. mars 2012 gjelder dette også den som flyr gjennom amerikansk luftrom (uten å lande i USA).

    Informasjon som pliktes oppgitt:
    • Kjønn
    • Etternavn og fornavn 
    • Den reisendes hjemland, nasjonalitet
    • Fødselsdata
    • Passopplysninger
    • Avreise- og ankomstflyplass
    • Informasjon om eventuell transitt hvis reisen fortsetter med fly i USA eller videre til annet land.
    • Den reisendes første adresse under oppholdet i USA (gate, nummer, postkode, by, delstat eller fullstendig hotelladresse).
    • Navn og adresse på leiebilselskap hvis reisen fortsetter med leiebil (og man ikke har bestilt hotell).
    • Navn på cruisebåt, rederi og avreisehavn hvis reisen fortsetter med et cruise.

    Trenger du hjelp til å få gitt flyselskapet disse APIS-opplysningene, så kontakt oss for personlig service på 815 20 310 eller via e-post til: bestillinger@reisefeber.com.

  • Hva gjelder for reiser til eller via Canada?

    Ved reiser til/fra Canada samt ved transfer i Canada trenger flyselskapet og tollpersonalet følgende informasjon:

    1 – eTA (Electronic Travel Authorization)
    2 – SFPD (Secure Flight Passenger Data)

    Electronic Travel Authorization (eTA)
    Innreisetillatelse for norske statsborgere skal nå søkes elektronisk via en nettside. Søknad via nettsiden skal innsendes av den reisende i god tid før (senest 72 timer før avreisen). Svar på en søknad via nettside kan ses der innen 72 timer etter at søknaden er innsendt. eTA-godkjennelsen er elektronisk koblet til passet ditt, og gyldighetstiden er fem år eller til passet går ut, avhengig av hva som skjer først.

    Bemerk at et gebyr tilkommer og at dette beløpet betales direkte med kort i forbindelse med søknaden sendes.

    Lenken har du her: http://www.cic.gc.ca/english/visit/visas.asp

  • Hvilke regler gjelder for reiser til Sør-Afrika?

    Har du barn som er under 18 år og som skal reise til Sør-Afrika må du kunne framvise et Unabridged Birth Certificate, som er en fullstendig fødselsattest, med opplysninger om hvem som er barnets foreldre. Fødselsattest kan du bestille hos Skatteetaten på telefonnummer  +47 22 07 70 00, eller via nettet https://www.skatteetaten.no/. Husk å presisere at attesten også må oppgi begge foreldrenes navn. Attesten skal være på engelsk, stemplet og underskrevet av Skatteetaten. Dog får ikke attesten være eldre enn 3 måneder ved innreisen.

    Hvis et barn reiser med en forelder eller alene, skal dokumentet Parental Consent Affidavit tas med. Dokumentet skal attesteres av en Commissioner of Oaths (på konsulatet i Oslo) eller en notarius publicus (kontakt fylkesmannen for en liste over notarius publicus i Norge). Attesten skal fylles ut med svart penneskrift. Undertegningen skal skje i påsyn av konsulatets Commissioner of Oaths eller hos notarius publicus. Identifisering skjer kun med gyldig pass.

    Ta med Parental Concent Affidavit (fullstendig fødselsattest), passene i original og kopier av alle pass; barn og foreldre og den som reiser med / tar imot barnet i Sør-Afrika hvis det ikke er en av foreldrene.

    Les mer her

    Kontakt oss for personlig service på 815 20 310 eller via e-post til: bestillinger@reisefeber.com.

  • Hva er APIS?

    Blant andre USA og Storbritannia krever APIS-informasjon (APIS står for Advanced Passenger Information System) for alle reisende som skal inn i eller ut av landet. Blant annet skal passnummer og kontaktopplysninger oppgis til flyselskapet før avreise av sikkerhetsårsaker.

    APIS-håndtering ordner flyselskapet før innsjekking. Alternativt kan opplysningene angis online på flyselskapets hjemmeside.

    Vennligst se nedenfor hvilke opplysninger APIS innebærer:

    Samtlige fornavn i henhold til passet
    Samtlige etternavn i henhold til passet
    Fødelsdato (år, måned, dag)
    Nasjonalitet
    Passnummer
    Landet som har utstedt passet
    Passets siste gyldighetsdato (år, måned, dag)

  • Skal jeg vaksineres?

    Før du reiser ut i verden anbefaler vi at du undersøker eventuelle helserisikoer du kan utsettes for på reisemålet og om vaksinering i så fall er nødvendig. Kontakt din lege eller et vaksinasjonssenter for ytterligere informasjon.

    Du kan lese mer om vaksinasjoner ved utenlandsreiser på Folkehelseinstituttet sine nettsider. www.fhi.no.

10 Annet
  • Hva gjelder for medisiner på reisen?

    Hvis du bruker medisiner (særlig hvis de er klassifisert som narkotika) som må tas med på reisen, anbefaler vi at du tar med en legeattest med legens resept og gjerne en offisiell engelsk oversettelse av den. Pakk medisinen i håndbagasjen!

  • Hva får jeg ta med gjennom tollen?

    På Tollvesenets nettside finner du blant annet regler for innførsel av alkohol og tobakk, om aktuelle skatter/avgifter, og informasjon om varer du må ha tillatelse for å innføre til Norge. https://www.toll.no/no/handle-i-utlandet/

    Kontakte det/de aktuelle lands ambassade hvis du har spørsmål om innførsel av varer til andre land enn Norge. Husk at forskjellige flyselskaper og andre land kan ha ytterligere regler og restriksjoner for disse og andre varer/gjenstander. Sjekk gjerne hos flyselskapet ditt for mer informasjon.

  • Hvordan virker ud’s anbefalinger inn?

    Reiseinformasjon fra Norges ambassader samt hvilke destinasjoner UD fraråder å reise til for tiden, finner du via denne lenken — les mer her.

    Godt å vite! Når UD fraråder reise til enkelte land, har det økonomiske og juridiske konsekvenser kun for pakke-/charterreiser. Der gjelder særskilte regler. Når UD har offentliggjort en fraråding, kan du som reisende avbestille reisen din uten å tape pengene du har betalt for reisen. Hvis UD ikke fraråder, men kun maner til oppmerksomhet og forsiktighet, gjelder dette som et generelt råd som ikke påvirker avtalen mellom deg og reisearrangøren.

    UD Reiseklar — les mer her:
    UD reiseklar

    Reiseinformasjon reiseklar

    Norske ambassader i utlandet
    Informasjon

     

  • Har reisefeber stilt reisegaranti?

    Ja, Reisefeber har stilt sikkerhet etter pakkereiseloven. Reisegarantien er en økonomisk beskyttelse for reisende når reiser blir kansellert eller avbrutt. Da kan man søke om erstatning fra reisegarantien. For mer informasjon, gå inn på Reisegarantifondet.no eller ring Reisegarantifondet på telefon (+47) 51 85 99 40.

  • Reisefebers reisevilkår

    Det er viktig at du setter deg inn i Reisefeber reisevilkår – les mer her.

  • Hva gjør jeg hvis noe går feil på reisen?

    Eventuelle reklamasjoner på reisen skal du formidle til leverandøren eller dennes representant på reisemålet. Dette skal skje straks du oppdager problemet, slik at det kan avhjelpes så snart som mulig. Hvis du retter reklamasjonen direkte til leverandøren, eller dennes representant på reisemålet, bør du forsikre deg om at du får kvittering på at du reklamert til dem direkte. Kvitteringen kan du ha behov for i tilfelle det som utløste reklamasjonen, ikke kan utbedres på reisemålet og du eventuelt vil søke om kompensasjon igjen senere. Om reklamasjon ikke foretas på reisemålet, er det veldig vanskelig å få gjennomslag for den på et senere tidspunkt.

    Problemer med hotellet
    I første omgang henviser vi deg til hotellets resepsjon for å påtale problemet/manglene. Hvis det ikke hjelper, kontakter dere oss så snart dere kan, på telefon 815 20 310.

    Hvis du har kjøpt kun hotell via vår nettside, kontakt vår partner hotels.com på telefonnummer 22 31 08 85. Du finner all nødvendig informasjon på din hotellvoucher. Bemerk at kundeservicen er på engelsk.

    Problemer med bagasjen
    Som en formidler av reisetjenester kan vi dessverre ikke hjelpe til ved tapt eller forsinket bagasje.
     

    Er bagasjen skadet eller den ikke dukker opp ved ankomst til reisemålet eller ved hjemkomsten, må dette meldes til flyselskapet på stedet. Det vil da bli utferdiget en PIR (Property Irregularity Report) som brukes i forbindelse med en eventuell internasjonal etterlysning av bagasjen, eller som dokumentasjon på skadens omfang i forbindelse med en forsikringssak. Bemerk at det er den reisendes eget ansvar at en slik rapport blir utferdiget.

    Hvis du har kjøpt en bagasjeforsikring via vår partner Solid, bør du også kontakte Solid omgående.

    Dersom du ikke har kjøpt en bagasje- eller reiseforsikring, så henvises du til din hjemforsikring.

    Det er også mulig å rette erstatningskrav direkte til flyselskapet (henvendelse skal i så fall rettes til de aktuelle flyselskapers kundeservice).

    Ofte inngår det en forsikring for skadet eller tapt bagasje via VISA eller Mastercard, hvis du har betalt reisen med et av disse kortene. Varsling og eventuell erstatning skjer i dette tilfellet direkte hos kortselskapet.

    Reklamasjon
    Hvis du likevel vil foreta en reklamasjon, fyller du ut dette skjemaet.

Annen kontaktinformasjon

hOVEDKVARTER

Resfeber - Resia Travel Group
Resia AB
Box 1114, Kruthusgatan 17
405 23 Göteborg, Sverige

Telefon +46 (0)31 63 60 00

Om Reisefeber
Om Resia Travel Group

Postadresse

Reisefeber - Resia Travel Group
Resia AS
Postboks 39
1720 Greåker
Norge

Skandinavia

  • #
  • #
  • #

Reisefeber.no er innehaver av IATA godkjennelse og har garanti i Reisegarantifondet.

OBS!

Om du har bestilt to enkeltbilletter: Hvis den ene flyvningen av en eller annen årsak ikke gjennomføres som planlagt, så avbestilles/endres ikke den andre flyvningen automatisk. Du må da selv endre billetten. Hvis det ikke er mulig å endre billetten står du selv for kostnaden.